NUMER 12/05
Głównym tematem ostatniego w 2005 roku numeru miesięcznika jest miejsce wychowania fizycznego
w ocenie jakości pracy szkoły. Tematowi temu poświęcone są rozważania redaktora naczelnego,
prof. Tadeusza Maszczaka, szczegółowa - pełna krytycznych uwag - analiza tego stanu rzeczy dokonana przez prof. Seweryna Sulisza, czy sprawozdanie z badań przeprowadzonych w tym zakresie w szkole ponadgimnazjalnej woj. małopolskiego. Tu warto przypomnieć, iż mierzenie jakości pracy szkoły należy do obowiązków dyrektorów placówek oświatowych, dlatego też oni koniecznie powinni zapoznać się z tymi materiałami publikowanymi w "WFiZ".
Ponadto w numerze artykuły poświęcone:
aktywności ruchowej młodzieży w czasie wolnym
z prezentacją preferencji, barier i uwarunkowań
różnym formom stretchingu na lekcjach WF z całą
gamą przykładowych ćwiczeń opisanych i sfotografowanych
sprawności fizycznej i umiejętności uczniów w świetle oceny z WF
wypadkowości na lekcjach WF w opiniach nauczycieli.
Jak zwykle dużą porcję praktycznych wskazań do zastosowania na zajęciach
z dziećmi i młodzieżą przynosi BIBLIOTECZKA MONOGRAFICZNA, ciesząca sie wielkim powodzeniem wśród nauczycieli i trenerów. Tym razem jej głównym temetem jest "Zimowe sportowanie", a w nim technika i metodyka nauczania biegu na nartach. Dodatkowo polecić warto jeszcze scenariusz lekcji gimnastyki korekcyjnej poświęconej ćwiczeniom wzmacniającym mięśnie posturalne.
Warto jeszcze przeczytać:
relację z ogólnopolskiej konferencji na temat społecznego i edukacyjnego oblicza
olimpizmu, a w tym o ruchu olimpijskim wśród niepełnosprawnych sportowców
receptę na zdobywanie sponsorów dla zajęć sportowych (to na przykładach
słupskich)
recenzje nowości książkowych
Jak zwykle na koniec roku wydawniczego spis treści wszystkich wydań "WFiZ"
AD 2005.
NUMER 11/05
... na 64 stronicach przynosi sporo ciekawych materiałów, z których wiele można z powodzeniem wykorzystać na zajęciach z dziećmi i młodzieżą.
Naszą prezentację rozpoczniemy od "BIBLIOTECZKI MONOGRAFICZNEJ", w której godnymi polecenia są:
Nauka narciarstwa biegowego
Zimowe zajęcia survivalowe dla dzieci i młodzieży, a także
Wykorzystywanie zabaw w korekcji wad postawy
ciała dla wzmocnienia mięśni posturalnych.
A skoro mowa o działaniach prozdrowotnych polecamy także materiały poświęcone:
Wykorzystywaniu gier i zabaw ruchowych
w gimnastyce korekcyjnej, oraz
Włączeniu... tańca jazzowego do lekcji wychowania
fizycznego.
Oczywiście, jak zawsze numer otwierają artykuły poświęcone tematom globalnym, jak np. "Wpisywaniu się polskiego systemu oświaty w europejski obszar edukacji", czy kulturze fizycznej w Bułgarii sposobiącej się do pełnej integracji europejskiej. Nie brakuje też rozważań na temat zawodu nauczyciela wf (przypomniano postać zasłużonego wychowawcy kadr nauczycielskich - prof. Bolesława Wirskiego; poruszono też problem przydatności współczesnych koncepcji stresu dla nauczycieli wf, jak również zaprezentowano rolę negocjatora w szkole, czyli jeden z elementów sztuki kontaktów interpersonalnych. Warto zapoznać się także z następującymi publikacjami, wzbogacającymi wiedzę, a jednocześnie kierunkującymi działania pedagogiczne na zajęciach z wychowania fizycznego:
Refleksje nad realizacją trzyletniego projektu badawczego poświęconego
przygotowaniu
uczniów do własnej aktywności ruchowej
Wybrane problemy higieny zdrowia psychicznego uczniów średnich szkół
technicznych
Mapy pamięciowe jako sposób przekazu wiadomości w realizacji zadań
na lekcji wf.
A do tego jeszcze porcja wiadomości o zmianach w resorcie Edukacji i Nauki, w Ministerstwie Sportu, tudzież o nowym Funduszu im. KEN; ciekawe sprawozdania: z konferencji "jakościowej pracy szkoły" w Łowiczu, wychowaniu poprzez sport z Częstochowy, z obozu sportowego w Brennej (to przykład z Dębicy Kaszubskiej) oraz o przekształceniu miesięcznika "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne" w spółkę z ideą przewodnią: TAKI SAM, ALE LEPSZY
NUMER 10/05
Głównym tematem rozwań naukowych jest w tym wydaniu "WFiZ" Komisja Edukacji Narodowej, której święto obchodzimy w październiku. Zestaw materiałów poświęconych temu pierwszemu w świecie ministerstwu edukacji otwierają refleksje redaktora naczelnego poświęcone wychowaniu fizycznemu
w systemie edukacyjnym KEN. Po nich zapoznać się można z rozważaniami na temat aktualności postulatów KEN w dziedzinie wychowania fizycznego. Kontynuacją tematu jest kolejny artykuł pt. "Co mi dał Jędrzej Śniadecki" przypominający tezy wielkiego autora wydanych przed 200-tu laty "Uwag o fizycznym wychowaniu dzieci". Ten nurt analiz potwierdzajacych nasz ogromny dorobek w dziedzinie kultury fizycznej dopełnia "Polski program wychowania fizycznego
z 1933 roku".
Oczywiście w numerze nie brakuje artykułów prezentujących wyniki bieżących prac naukowych poświęconych
współczesnej koncepcji programowania i planowania wychowania fizycznego
planowaniu aktywności ruchowej jako efektu przygotowania do uczestnictwa
w kulturze fizycznej.
Godnymi polecenia są omówienia wyników badań przydatnych do doskonalenia zajęć prowadzonych z dziećmi i młodzieżą. Zawierają je m.in. artykuły na temat:
Komparystyki wiedzy gimnazjalistów na temat zdrowia badanej wśród uczniów
tarnogórskich i swiętokrzyskich
Postawy ciała a koordynacji wzrokowo-ruchowej mierzonej testem
Piórkowskiego u 13-16-latków
Oceny wysklepienia podłużnego stóp 11-latków jednej z warszawskich szkół,
co jest niezwykle ważne dla dalszego zdrowia stóp, które zachowuje tylko 40%
dorosłych.
Jak w każdym wydaniu tak i w tym są publikacje podpowiadajace prowadzenie nowatorskich zajęć. Zacznijmy od materiałów zamieszczonych w BIBLIOTECZCE MONOGRAFICZNEJ, której tym razem hasło brzmi: "Teren, bieżnia, korty".
A wewnątrz:
"Od biegów przełajowych do biegów z przeszkodami" czyli rozkłady środków
treningowych w 3-ech etapach szkolenia znakomity
"Program nauczania podstaw gry w tenisa w klasach gimnazjalnych."
Ponadto warto przeczytać - i zastosować: optymalizację zajęć wychowania fizycznego w klasach najmłodszych, wprowadzenie tańców i zabaw rytmiczno-tanecznych na lekcjach WF, a także przeprowadzenie zajęć rekreacyjnych pod hasłem "Święto latawca i pieczonego ziemniaka". Proste a jakże pożyteczne zabawy
i ćwiczenia.